سرمایه گذاری در ساخت کارخانه های تولید تجهیزات پزشکی

توسعه روابط تجاری ایران با مصرف کنندگان تجهیزات پزشکی در جهان

سفر به" شیلی" 
شیلی، با نام رسمی جمهوری شیلی کشوری است واقع در آمریکای جنوبی که پایتخت آن سانتیاگو است. شیلی در نقشۀ آمریکای جنوبی به مانند یک نوار بلند و باریک میان کوه‌های رشته کوه آند در شرق و اقیانوس آرام در غرب کشیده شده‌است. اقیانوس آرام کل مرز غربی این کشور را تشکیل می‌دهد، و از شمال با پرو، از شمال شرق با بولیوی، از شرق با آرژانتین، و در پایین‌ترین نقطه جنوبی کشور با گذرگاه دریک هم‌مرز است. این کشور به همراه اکوادور تنها کشورهایی در آمریکای جنوبی هستند که با برزیل مرز مشترک ندارند. طول خط ساحلی این کشور با اقیانوس آرام ۶۴۳۵۵ کیلومتر است.
بیابان آتاکاما با وسعت ۱۰۰۰ کیلومتر در بخش شمالی این کشور واقع شده‌است. این بیابان در واقع خشک‌ترین ناحیه بر روی زمین است که با توجه به خشک بودن آن دارای ارزش اقتصادی فراوان برای کشور شیلی است. این بیابان سرشار از فلزاتی معدنی همچون فلز مس ، طلا و نقره است که در سال ۲۰۱۵ تنها ۵٬۷۷ میلیون تن مس از این بیابان استخراج و سپس صادر شده است.
 امروزه کشور شیلی با توجه به رشد و توسعه پایدار در شاخص‌های همانند توسعه انسانی ، رقابت‌پذیری در تجارت و اقتصاد ، آزادی اقتصادی و رشد درآمد سرانه یکی از با ثبات‌ترین و امن‌ترین کشورها در آمریکای لاتین به شمار می‌آید. شیلی یکی از اعضای سازمان ملل ، اتحادیه کشورهای آمریکای جنوبی و اتحادیه کشورهای آمریکای لاتین و حوزه کارائیب است.
کشور شیلی با وجود دارا بودن هفده میلیون نفر جمعیت فاقد کارخانه تولید تجهیزات پزشکی است. این کشور با 1170 مرکز درمانی فعال دارای 200 بیمارستان 60 مرکز تخصصی و فوق تخصص 115 کلینیک مراقبت های اولیه 400 مرکز جراجی شهری و روستایی و 40 مرکز بهداشت و روان می باشد
با توجه به تولید تجهیزات پزشکی در ایران و بکر بودن بازار تجهیزات پزشکی در کشور شیلی امکان صادرات تولیدات با کیفیت ایرانی به کشور شیلی جای تحقیق و مطالعه دارد.

سفر به "قزاقستان "،"قرقیزستان" و "ارمنستان"
جمهوری قزاقستان یکی از کشورهای آسیای مرکزی و بزرگترین سرزمین محصور در خشکی جهان است که از نظر وسعت نهمین کشور بزرگ دنیا به شمار می رود در حالی که اغلب خاک این سرزمین وسیع را زمین‌های استپی و نیمه بیابانی پر کرده است. پایتخت قزاقستان شهر آستانه است. قبل از آستانه، آلماتا یا آلماتی پایتخت قزاقستان بود اما در سال ۱۹۹۸ به دستور رئیس جمهور، پایتخت به شهر آستانه منتقل شد. امروزه آلماتا را «پایتخت دوم» قزاقستان می‏‌خوانند.
تاریخچه این کشور به ميليون ها سال پيش و انسان هاي اوليه بر می گردد به طوری که يكي از قديمي ترين زيستگاه هاي بشر در منطقه تامگالا (آلماتی) پيدا شده و در فهرست سازمان فرهنگی يونسكو نیز به ثبت جهانی رسيده است.
پس از پیوستن قزاقستان به روسیه، که حدود 150 سال طول کشید، وضعیت اقتصادی و سیاسی دشواري در اين كشور به وجود آمد و پس از انقلاب سال 1917 حكومت قزاقستان به صورت كمونيستي اداره شد.
در سال 1991 جمهوری سوسیالیستی قزاقستان تبدیل به جمهوری قزاقستان شد و دولت استقلال این جمهوری را اعلام كرد و در سال 1992 به عضويت سازمان ملل متحد، سازمان امنیت و همکاری اروپا و اكو در آمد. 
اطلاعات پايه
جمعيت: 18 ميليون نفر
 مذهب: اسلام، مسيحيت
 درآمد سرانه (دلار):   13000 
نرخ رشد: 7.5%
نرخ تورم: 7.4%
میزان صادرات به ایران: 230 میلیون دلار
میزان واردات از ایران: 256 میلیون دلار
مهم ترين اقلام صادراتي به ايران: آهن، استيل، سوختهاي معدني، غله
مهم ترين اقلام وارداتي از ايران: شيشه، ظروف شيشه اي، انواع پسته خندان، ميوه
شركاي عمده تجاري: ايتاليا، روسيه، فرانسه، چين، آلمان، اوكراين
مهم ترين منابع طبيعي: نفت و گاز، ذغال سنگ، سنگ آهن، منگنز، كروم، سرب، روي، مس
مهمترين محصولات كشاورزي: غلات(گندم)، پنبه، دام زنده
مهم ترين صنايع: تراكتور و ماشين آلات كشاورزي، موتورهاي الكتريكي، مصالح ساختماني
در حال حاضر چهارصد شركت ثبت شده ايراني در قزاقستان وجود دارد كه از این تعداد یکصد و سی شركت فعال هستند
ايراني ها در این کشور بيش از يكصد ميليون دلار سرمايه گزاري كرده اند
از مسایل مورد توجه ایرانیان در تجارت با قزاقستان رفع مشکلات روادید می باشد چرا که قزاقستان با ٥٤ كشور جهان قانون لغو ويزا دارد که اميد است بزودي مشكلات رواديد حل شود از دیگر نیاز های تجاری با این کشور می توان به توجه به تعرفه های گمرکی در صادرات محصول به قزاقستان و مشکلات انتقال ارز اشاره نمود

اولویت‌های سرمایه‌گذاری
مطابق به قانون سرمایه‌گذاری قزاقستان، یک سرمایه‌گذار می‌تواند از‌ معافیت از حقوق گمرگی برای واردات تجهیزات، قطعات یدکی مورد نیاز برای پروژه‌های سرمایه‌گذاری و اولویت‌های سرمایه‌گذاری در بخش‌ها، بر‌اساس فهرست تأیید شده توسط دولت جمهوری قزاقستان در مورخ ۸ می ‌۲۰۰۳ به شماره‌ی ۴۳۶‌ برخوردار باشد.
کمک‌های دولتی
کمک‌های دولتی شامل‌ زمین ساختمان، ماشین‌آلات و تجهیزات، تجهیزات کمپیوتری، اندازه‌گیری‌ها و د‌ستگاه‌های کنترول و تجهیزات، وسایل نقلیه، به استثنای موتر‌سواری سبک، تجهیزات صنعتی و خانگی است. سرمایه‌گذاران برای دریافت کمک‌های دولتی، باید به کمیته‌ی سرمایه‌گذاری وزارت صنعت و فن ‌آوری‌های جدید جمهوری قزاقستان مراجعه کرده و قرارداد امضا نمایند. پروژه‌های سرمایه‌گذاری برای قرار گرفتن در لیست پروژه‌های سرمایه‌گذاری استراتژیک، باید به تولید محصولات با ‌ارزش افزوده‌ی بالا بپردازند، جزو فعالیت‌های پیشرو باشند یا یکی از مسایل زیر را حل کنند:
۱. پروژه‌های سرمایه‌گذاری باید به تولید کالاهای موجود در لیستی از فعالیت‌ها برای تولید محصولات با تکنولوژی بالا بپردازند. کالاها باید مطابق با لیست شماره ۷۹۹ مورخ ۱۸ جون ۲۰۱۲ که تصویب شده‌ی دولت جمهوری قزاقستان می‌باشد، باشند.
۲. میزان سرمایه‌گذاری در پروژه‌های سرمایه‌گذاری مطابق با سال مالی قانون بودجه‌ی قزاقستان نباید ۵ ملیون بار کمتر از صورت حساب ماهانه‌ باشد.
با توجه به قوانین مالیاتی، سرمایه‌گذار می‌تواند از مزایای مالیاتی زیر برخوردار شود:
– هزینه‌ی طراحی مجموعه یا هزینه‌های بیش‌تر برای نوسازی و بازسازی ممکن است تا سه سال‌ کسر شود.
– اخذ مزایای مالیاتی به قرارداد نیاز ندارد.
در دیدار مقامات عالی رتبه سه کشور 15 سند همکاری در سفر رئیس جمهور "دکتر حسن روحانی" به ارمنستان ،قزاقستان و قرقیزستان امضا شد .
ایران و جمهوری قرقیزستان و قزاقزستان برای توسعه مناسبات خود،هریک 5 یادداشت تفاهم و موافقت نامه همکاری امضا کردند .موافقتنامه قرنطینه دامی،موافقتنامه همکاری در زمینه کشتی رانی در دریای خزر،یادداشت تفاهم تسهیل سفرهای گردشگری متقابل،یادداشت تفاهم میان بانک مرکزی ایران و ملی قزاقزستان در جهت حل و فصل دوجانبه و یادداشت تفاهم همکاری در زمینه کار و تامین اجتماعی پنج سند همکاری بود که در حضور روسای جمهور دو کشور امضا شد .