سرمایه گذاری در ساخت کارخانه های تولید تجهیزات پزشکی

مصاحبه با آقای مهندس خوشگو

مصاحبه اختصاصی زیر صحبت های صمیمی مردی است که برای صنایع مختلف و بخصوص شرکت های تجهیزات پزشکی نام آشنا می باشد او یک استاد، مشاور استاندارد و یک ارزیاب خبره استاندارد، بویژه در زمینه کسب ISO13485 است. سال ها فعالیت و دقت مثال زدنی ایشان بر کسی پوشیده نیست. ضمن آرزوی بهترین ها بر این تلاشگر و مشاور کار آزموده ایزو، به مصاحبه با ایشان می پردازیم.


 خودتان را معرفی فرمایید و در زمینه فعالیتتان توضیح دهید؟

با سلام و احترام، محمدرضا خوشگو کارشناس کامپیوتر رشته نرم افزار هستم. فعالیت خود را در زمینه مشاوره، استقرار و پیاده سازی انواع سیستم های مدیریت کیفیت از سال 1380 شروع کردم و از سال 1384 با موفقیت در دوره های آموزشی، بازرس و سر ممیز این سیستم ها شدم. از سال 86 با توجه به گرایش صنعت پزشکی به سوی استاندارد سازی، من هم این مسیر را انتخاب کرده و تا کنون بعنوان مدرس،ارزیاب در آن فعالیت می کنم.

-فعالیت در حوزه سلامت را چگونه می بینید؟
توجه سیستماتیک به سلامت چندی است که در این صنعت نمود پیدا کرده است.
 فعالان این حیطه از صنعت دریافته اند که برای بقا و رشد این صنعت نیاز به استانداردسازی دارند. از طرفی جامعه ایران طبق آمار سال 1395 رو به پیری می رود و این اتفاق که به نظرم ناشی از عدم اطمینان خانواده از آینده و خصوصا تامین سلامت فرزندان می باشد، نیاز به برنامه ریزی برای کنترل سلامت یک جامعه رو به پیری را بیش از پیش نشان می دهد.

-علت موفقیت خود را در چه می بینید؟
بنده البته با کمک و همیاری اطرافیان در حوزه پزشکی فعالیت ده ساله ای دارم و می توان تداوم آنرا به موارد زیر وابسته دانست:
مطالعه استانداردهای به روز شده
ارتباط فنی نزدیک به قانون گذاران حیطه سلامت
صداقت با مدیران این صنعت و اینکه خود را همواره به عنوان کسی که مانند تولید کنندگان،
 دغدغه سلامت جامعه دارد می دانم.

-چرا بیشترین بازده مالی در جهان در تولید تجهیزات پزشکی بوده است؟
در کنار رشد تجهیزات پزشکی و صنایع پزشکی و حتی غیر پزشکی جهان با برنامه ریزی های مناسب و دقیق، بخش اعظمی از سرمایه های خود را به سمت تامین سلامت و رفع این دغدغه هدایت کرده اند. این شرکت ها با توجه به سابقه فعالیت های تجاری خود و البته با تکنیک های جدید امکان سنجی، به این نتیجه رسیده اند که بازدهی سرمایه گذاری در این صنف با توجه به رشد جمعیت در جهان و نیازهای پزشکی وابسته به آن،
 به خوبی تضمین خواهد شد.

-تابحال در زمینه تحقیقات و آثار چه فعالیت هایی داشته اید؟
بنده با توجه به نوع فعالیتی که دارم بیشتر در راستای استانداردسازی و ترجمه ویرایش های جدید استاندارد و البته کاربردی کردن آنها در قالب ترجمه استانداردها چاپ شده و یا در حال چاپ هستم.

-چه توصیه هایی در جهت پیشرفت کشور در حوزه صنعت سلامت دارید؟
کارفرمایان این حوزه بهتر است برای کار و بازدهی بهتر، از بهترین های این حوزه کمک بگیرند.
 برای بهترین بودن باید با بهترین ها کارکنید. استفاده از کارشناسان کاربلد نه تنها مشکلات را بر طرف می کند بلکه همواره راهگشای سازمان ها به سمت تعالی است. به شخصه در صنعت سلامت کمبود شدیدی در حوزه آزمایشگاه های تخصصی مربوط به مواد و محصولات احساس می کنم. این بدان معنی نیست که در ایران آزمایشگاه معتبر نداریم اما به جرات می توانم بگویم آزمایشگاه معتبر مورد تایید جوامع بین المللی که دارای گواهی نامه ISO17025 معتبر باشندیا نداریم یا بسیار محدود است. این نقیصه زمانی خودش را نشان می دهد که شما بعنوان تولید کننده، تصمیم داشته محصول خود را صادر نمایید.
امروزه اغلب کشور های مصرف کننده بدنبال واردات محصولات دارای تاییدیه های بین المللی هستند و در میان این تاییدیه ها
، FDA و CE از همه معتبر تر می باشند.
با توجه به روابط ما با آمریکا، تاییدیه
FDA عموما صادر نمی شود. اما شما برای اخذ نشان CE باید گزارش های مواد اولیه و یا محصولات آزمایشگاهی خود را از آزمایشگاه گرفته باشید که ISO17025 را از یک مرجع بین المللی اخذ کرده باشد که در ایران نداریم. لذا مجبورید محصول خود را در ترکیه، هند یا سنگاپور تست کنید که این کارهزینه های زیادی را به شما تحمیل می کند.
تصور من این است که سرمایه گذاری برای یک آزمایشگاه معتبر تخصصی در حیطه تجهیزات پزشکی برای پیشرفت کشور در این صنعت بسیار مفید فایده خواهد بود.

در پایان بخاطر این محاصبه از شما ممنونم و امیدوارم همچنان در هدف والای خود که همانا سلامت جامعه ایران است همچون قبل پیروز باشید.